تماس با ما
شنبه, 8 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ 
به میزبانی شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد؛
نشست هم اندیشی بازآرایی ساختار پژوهش و فناوری در شركت های اصلی و تابعه وزارت نفت

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان؛ صبح امروز(دوشنبه، ٧ آذر ١٤٠١)، به میزبانی این شرکت نشست هم اندیشی بازآرایی ساختار پژوهش و فناوری در شرکت های اصلی و تابعه وزارت نفت، با حضور مدیرعامل و رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان، معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهش وزارت نفت، سرپرست نظارت بر طرحها و پروژه های اداره کل امور پژوهش وزارت نفت و مدیران و روسای پژوهش و فناوری شرکت های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری ایران برگزار شد.

این نشست به دنبال تحقق اهداف آیین نامه تولید دانش بنیان و اشتغال زایی در صنعت نفت ابلاغی سال جاری هیات وزیران برگزار گردید.

مهندس عذاری اهوازی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در ابتدای این نشست با اشاره به رهنمود مهم مقام معظم رهبری بر لزوم دانش بنیان شدن صنعت نفت، بیان داشت: شرکت نفت و گاز اروندان از ابتدای دولت سیزدهم با اقدامات گسترده انجام شده در مسیر دانش بنیان شدن قرار گرفته و دستاوردهای مهمی در این خصوص داشته است.

وی افزود: موضوع رویکرد دانش محور در صنعت نفت و فعالیت شرکت های دانش بنیان با خود به غیر از فناوری و رفع نیازها، آورده های فرعی دیگری هم مانند اشتغال آفرینی و امید آفرینی به دنبال خواهند داشت که باید مورد توجه قرار گیرد.

عذاری اهوازی اضافه داشت: در این مسیر و راهبرد مهم در صورت وجود ساختار و تفکر دانش بنیان در سازمان، در تعامل با شرکت ها و مراکز دانش بنیان تعارض ایجاد نخواهد شد.

دکتر عیسی نویری رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان در این نشست که به دنبال پیشنهادات شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد، در ارائه ای مروری کلی بر ارکان آیین نامه ابلاغی مرداد ماه سال جاری هیات محترم وزیران در خصوص تولید دانش بنیان در صنعت نفت داشته و بیان کردند: طبق این دستورالعمل ظرف مدت مشخص شده بازنگری ساختارها و فرایندهای شرکت ها لازم الاجرا است.

وی ادامه داد: در پیشبرد راهبرد پژوهش و فناوری باید ساختارهای منابع انسانی با ماموریت های محول شده تطابق پیدا کند. 

نویری با تشریح و ارائه ساختار پیشنهادی برای راهبری امور پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان و بیان تجربیات کسب شده در این خصوص اظهار کرد: در شرکت های نفتی بین المللی 2 تا 7 درصد نیروها در حوزه تحقیق و توسعه فعال هستند و اگر این نکته به عنوان یک استاندارد جهانی در نظر گرفته شود فاصله بسیار مشهود است و تنها راه بازنگری در ساختارها در جهت ایجاد یک تحول اساسی است.

در ادامه این نشست دکتر محمد گلستان باغ رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر لزوم تطابق ساختارهای منابع انسانی بر استراتژی و راهبرد های تعیین و ابلاغ شده اظهار داشت: لازم است نقش پژوهش و فناوری در شرکت ها باز تعریف شود و این امور به عنوان یکی از ارکان شرکت به غیر از رفع نیازهای فناورانه، نیازهای راهبردی و چالش های تحریمی را نیز هم حل میکند و میتوان گفت و تنها دروازه ورود دانش به سازمان تلقی می گردد.

گلستان باغ افزود: فارق از رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تولید دانش بنیان، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز سرفصل مهمی در خصوص پژوهش و فناوری وجود دارد که نیل به این مقصود ضمن تحقق اهداف تولیدی و ارزش آفرینی بیشتر، امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در جامعه و جلوگیری از فرار مغزها و منابع انسانی ارزشمند را برای کشور به دنبال دارد.

وی در ادامه ساختار پیشنهادی جهت راهبری امور پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را ارائه و تشریح کرده و به بیان تجربیات و دستاوردهای کسب شده در این شرکت پرداختند.

در این نشست مهندس محمد علی بیگ زاده، مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در سخنانی ضمن ارائه تجربیات موفق این شرکت در حوزه پژوهش و فناوری و ساخت تجهیزات اظهار داشت: تفاوت فاحش جایگاه تحقیق و توسعه در شرکت های بین المللی با شرکت های داخلی در حالی است که آنها با چالش های تحریمی مواجه نیستند و امروزه که رویکرد اصلی در صنعت کشور نگاه به داخل است بیش از دیگران به اهتمام در این مسئله نیاز داریم.

دکتر عاشوری زاده معاون سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهش معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ضمن تشکر از پیشنهادات ارائه شده بیان داشت: تعریف ساختاری واحد برای همه شرکت های تابعه با توجه به ماهیت متنوع آنها ممکن نیست و در واقع ما به سمت رسیدن به یک الگوی نوآورانه و مشترک در جهت تحقق دانش بنیان شدن صنعت نفت پیش خواهیم رفت.

در انتهای این نشست مهندس قاسم مهدی زاده رئیس بهبود سیستم‌ها و روش‌های شرکت نفت و گاز اروندان نکات خود را از نگاه مهندسی ساختار به پیشنهادات ارائه شده اظهار کرده و بیان داشتند به نوبه خود پیگیری و دفاع از این پشنهادات تا حصول به نتیجه مطلوب را دنبال خواهد کرد.

شایان ذکر است از برنامه های این هیات از سیاست گذاران امور پژوهشی وزارت نفت، بازدید از تاسیسات فراورش و نمکزدایی دارخوین نیز بود.

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0