تماس با ما
جمعه, 31 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ 
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شركت نفت و گاز اروندان: طرح توسعه میادین مشترك نفتی در غرب كارون شتاب می گیرد
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت نفت و گاز اروندان گفت: اجرای طرح های توسعه ای در میادین مشترک نفتی در موقعیت غرب کارون شتاب بخشی می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان مهندس جهانگیر پورهنگ به همراه مدیرعامل شرکت مهندسی کاناز مشاور روز یکشنبه (20 بهمن ماه) پس از حضور در آیین کلنگ زنی احداث کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل منطقه غرب کارون در نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

 

پورهنگ در پاسخ به سوالی درباره واگذاری چاه های در حال بهره برداری میدان نفتی آزادگان و تلمبه خانه غرب کارون از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به شرکت نفت و گاز اروندان، توضیح داد: براساس برنامه های شرکت ملی نفت ایران و توافق های به عمل آمده، شرکت متن به عنوان مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان، تاکنون چاه های حفر شده در این میدان و فاز نخست تلمبه خانه غرب کارون را برای بهره برداری به شرکت اروندان واگذار کرده است.

 

پورهنگ اظهار کرد: همچنین به موازات این تغییر و تحول برنامه توسعه میدان های جفیر، سپهر، و سهراب نیز در دستور کار است که توسعه میادین جفیر و سپهر به شرکت انرژی پاسارگاد واگذار و مراحل مناقصه توسعه میدان سهراب در جریان است که انتظار می رود در سال پیش رو وارد فاز اجرایی گردد.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: در گستره عملیاتی این شرکت در زمان حاضر ظرفیت تولید 450 هزار بشکه نفت خام در روز وجود دارد که با تحقق یافتن برنامه های تدوین شده از سوی شرکت ملی نفت ایران این میزان در افق 1404 می بایست به یک میلیون بشکه افزایش یابد.

 

وی افزود: برآوردها حاکی از تولید روزانه نزدیک به 500 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در منطقه غرب کارون است که 250 میلیون فوت مکعب آن با توجه به شرایط مخزن به میدان نفتی جفیر تزریق و با راه اندازی کارخانه جدید جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل 50 میلیون فوت مکعب دیگر فرآورش که بخشی به عنوان خوراک واحد پتروشیمی ها عرضه خواهد شد.

 

پورهنگ به واگذاری احداث این کارخانه به بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان نشان کرد: برای واگذای روزانه این حجم گاز در یک دوره زمانی پنج ساله قرار شد شرکت طرف قرار داد بابت خرید گاز سالانه حدود 25 میلیون دلار به حساب شرکت ملی نفت ایران وازیر نماید.

وی مزیت های راه اندازی این کارخانه را جمع آوری گازهای همراه و عدم سوزاندن و هدر رفت سرمایه ملی، ایجاد ارزش افزوده، کاهش چشمگیر آلاینده های زیست محیطی،  ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیر مستقیم، تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی که هم اکنون به لحاظ نبود خوراک پایین تر از ظرفیت اسمی فعالیت دارند عنوان و آثار اجرای این طرح را از هر نظر قابل توجه و ارزشمند ارزیابی کرد.

 

پورهنگ در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برای بخش باقیمانده گازهای همراه مازاد این 300 میلیون فوت مکعب چه برنامه ای دارید، گفت: در زمان حاضر طرح احداث کارخانه گاز و گاز مایع (NGL - 3200) در جریان است که نیاز فاز نخست آن تکلیف 200 میلیون فوت مکعب دیگر گازهای همراه نفت در این منطقه را روشن می سازد و با تداوم طرح های توسعه ای و تولید بیشتر گازهای همراه نفت، فاز دوم این کارخانه نیز اجرایی می گردد.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با تشکر از استاندار خوزستان و همراهی دستگاه های اجرایی استان با این شرکت، افزود: سعی و کوشش کارکنان تلاشگر این شرکت، تحقق برنامه های شرکت ملی نفت ایران است.

 

در این نشست خبری مدیرعامل شرکت مهندسی کاناز مشاور نیز در جواب به سوالی که تمهیدات لازم برای اجرای طرح احداث این واحد فرآورشی اندیشه شده است، گفت: طبق توافق مدت زمان احداث کارخانه 18ماه پیش بینی شده که به عنوان شرکت بخش خصوصی نهایت تلاش بکار گرفته می شود تا در زمان مقرر عملیات اجرایی طرح محقق و در مدار عملیات قرار گیرد.

 

مهندس محمد مهدی ابوالقاسم به سابقه 25 ساله این شرکت در خصوص فعالیت در پروژه های صنعت نفت اشاره و افزود: در این شرکت مجموعه ای از جوانان با انگیزه و توانمند مشغول کار هستند و بر اساس محاسبات و بررسی های مهندسی اجرای طرح به موقع انجام و رضایتمندی کارفرما را در بر خواهد داشت.

 

وی اظهار کرد: از هم اکنون رایزنی با شرکت پتروشیمی امیر کبیر برای تامین خوراک آن در جریان است و به موازات آن تامین خوراک دیگر شرکت های پتروشیمی برای دستیابی به ظرفیت تولید بیشتر مدنظر قرار دارد.


اخبار مرتبط:

استاندار خوزستان: چهار درصد درآمدهای توسعه مخازن صرف مسئولیت های اجتماعی می شود

همزمان با دهه مبارک فجر؛ آیین كلنگ زنی و احداث كارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل در منطقه غرب كارون برگزار شد

مدیركل محیط زیست خوزستان: صرفه جویی روزانه ۵۰ میلیون فوت مكعب گاز با اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه نفت

گزارش تصویری: آیین كلنگ زنی و احداث كارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل در منطقه غرب كارون

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0